دفتر ریاست جمهوری خبر کاریکاتور

دفتر: ریاست جمهوری خبر کاریکاتور

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز بازار خودرو خداحافظی با رنو؟

    در شرایطی که قرار بود «رنو» دور تازه فعالیت‌های خود را در کشور از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی شروع کند، مجموعه حواشی و اختلافات داخلی اجازه این اتفاق را نداد و حالا ب

    خداحافظی با رنو؟

    خداحافظی با رنو؟

    عبارات مهم : ایران

    در شرایطی که قرار بود «رنو» دور تازه فعالیت های خود را در کشور از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی شروع کند، مجموعه حواشی و اختلافات داخلی اجازه این اتفاق را نداد و حالا با توجه به خروج آمریکا از برجام، این خودروساز فرانسوی به نوعی پروژه حضور در کشور عزیزمان ایران را به حالت تعلیق درآورده است.

    دنیای اقتصاد نوشت:شرایط به شکلی پیش رفت که حالا رنو به اصطلاح دست اوج را دارد و خودروسازی کشور عزیزمان ایران را بر سر دو راهی «امتیاز دادن» و «قطع همکاری» قرار داده هست. به عبارت بهتر، در شرایط فعلی (خروج آمریکا از برجام و عدم سرمایه گذاری رنو در ایران)، ماندن رنویی ها سخت شده است هست، به نحوی که این خودروساز فرانسوی به احتمال فراوان در قبال گرفتن امتیازات جدید، دور تازه فعالیت های خود در خودروسازی کشور عزیزمان ایران را کلید خواهد زد. به نظر می رسد عدم امتیازدهی به رنو، انگیزه های خودروساز فرانسوی را جهت ماندن در کشور عزیزمان ایران و دور زدن تبعات تحریم های آتی آمریکا، به شدت کم کردن خواهد داد و این یعنی خداحافظی با خودروسازی که قرار بود به صورت مستقل در کشور فعالیت کند.

    اگر به عقب برگردیم و ماجرای حضور تازه و متفاوت رنو را در کشور عزیزمان ایران مرور کنیم، به خوبی متوجه خواهیم شد که موانع و حواشی داخلی اجازه نداد این خودروساز فرانسوی فعالیت خود را در کشور شروع کند. همین موانع و حواشی بود موجب شد پروژه انتقال سرمایه رنو به خودروسازی کشور عزیزمان ایران عملی نشود و این برند معتبر اروپایی تقریبا هیچ پولی به صنعت ماشین کشور تزریق نکند و در نتیجه حالا زنجیری به پایش بسته نیست و می تواند بی دردسر و بدون ضرر و زیانی خاص، چمدان هایش را ببندد و برود.

    خداحافظی با رنو؟

    با خروج آمریکا از برجام، دو خودروساز دیگر فرانسوی یعنی پژو و سیتروئن، در بیانیه هایی اعلام کردند فعلا در کشور عزیزمان ایران می مانند، با این حال رنویی ها تا به امروز هیچ اظهارنظری در این مورد نکرده و موضع ارزش در قبال برجام بدون آمریکا و ماندن و نماندن، مشخص نیست.این به اصطلاح بی خیالی رنویی ها که باعث شده است آنها حتی زحمت بیانیه دادن را هم به خود ندهند، به نوعی ریشه در عدم سرمایه گذاری تازه این شرکت در کشور عزیزمان ایران دارد. در واقع اینکه امثال پژو و سیتروئن با مواضع هرچند نه چندان شفاف، نسبت به خروج آمریکا از برجام و حضورشان در کشور عزیزمان ایران تصویر العمل نشان داده اند، زیاد به علت حفاظت از سرمایه گذاری ارزش هست، ولی رنو سرمایه ای نیاورده که بخواهد نگرانش باشد.حال پرسش اینجاست که آیا رنو باوجود رغبت زیادش جهت حضور مستقل در کشور عزیزمان ایران و گسترش بازار خود در کشور، دور تازه فعالیت های خود را (در ایران) شروع نکرد و بلاتکلیف ماند؟

    رنو تابستان سال گذشته قرارداد (شاید هم تفاهم نامه) همکاری یکسان خود را با شرکت گسترش و نوسازی صنایع کشور عزیزمان ایران (ایدرو) امضا کرد و قرار شد اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی، طرفین وارد فاز اجرایی و تولید شوند. بر این اساس، رنو و ایدرو یکسری تعهدات را پذیرا شدند که یکی از بااهمیت ترین آنها، تامین یک سایت تولیدی در کشور عزیزمان ایران جهت شروع به کار خودروساز فرانسوی بود. به همین منظور بنا شد سایت بن رو (واقع در شهرستان ساوه و متعلق به سایپا) در اختیار رنویی ها قرار گیرد تا آنها نسبت به تجهیز آن اقدام و تولید محصولات تازه خود را کلید بزنند.

    در شرایطی که قرار بود «رنو» دور تازه فعالیت‌های خود را در کشور از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی شروع کند، مجموعه حواشی و اختلافات داخلی اجازه این اتفاق را نداد و حالا ب

    بنا به گفته مسوولان ایدرو، سایت بن رو باید در عوض بدهی سایپا (به شرکت گسترش و نوسازی صنایع ایران) و به عنوان آورده این شرکت در قرارداد رنو، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته می شد. این در حالی بود که مسوولان سایپا در همان ابتدا مخالفت خود را با این ماجرا اعلام و نخستین مانع بزرگ بر سر راه اجرایی شدن قرارداد رنو گذاشته شد. هرچند بعدها مدیر شرکت گسترش در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» خبر از قطعی شدن واگذاری بن رو به رنو داد و تاکید کرد این پرونده بسته شده است هست، با این حال گذشت وقت نشان داد سنگ بزرگ همچنان راه رنو را جهت حضوری تازه در خودروسازی کشور عزیزمان ایران بسته است.

    در آن مقطع گفته شد که سایپایی ها پذیرفته اند در ازای تولید دو محصول تازه رنو در خطوط تولید خود، برگه انتقال مالکیت بن رو را به رنو، امضا کنند، ولی ظاهرا همه چیز طبق برنامه پیش نرفته و بن رو همچنان میزبان وانت پراید و یک چینی مونتاژی است و ردپای رنو در آن مشاهده نمی شود. البته روایت دیگری نیز در این مورد شنیده شده است که بر پایه پرسشها مالی استوار هست. بر این اساس، گفته می شود رنو قرار بوده مبلغی را بابت خرید سایت بن رو، به حساب سایپا واریز کند، ولی خروج آمریکا از برجام تعلیق این واریزی را به همراه داشته هست. طبعا اگر این رویه ادامه یابد، انتقال بن رو به رنو فعلا منتفی و در نتیجه خودروساز فرانسوی عملا به این زودی ها نمی تواند دور تازه فعالیت خود را در کشور عزیزمان ایران کلید بزند.

    این در شرایطی است که اگر حواشی و موانع داخلی به خصوص انحصارطلبی خودروسازان داخلی نبود، رنو نه تنها پیش از خروج آمریکا از برجام، فعالیت تازه خود را در کشور شروع می کرد؛ بلکه سرمایه گذاری نیز انجام داده و در نتیجه انگیزه زیادی جهت ایستادگی در قبال تحریم های آتی آمریکا و ماندن در کشور عزیزمان ایران داشت. با این حال، طرف های داخلی آنقدر مانع ایجاد کرده و ماجرا را کش دادند تا نهایتا آمریکایی ها از برجام خارج و دست و پای رنویی ها جهت حضوری تازه و متفاوت در خودروسازی کشور عزیزمان ایران سست شد.

    خداحافظی با رنو؟

    در رخ دادن چنین اتفاقی، البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کم مقصر نیست، چه آنکه به نظر می رسد حمایت های مورد نیاز را از قرارداد رنو انجام نداد. در واقع وزارت صنعت به جای آنکه تا پیش از خروج آمریکا از برجام، رنو را به عنوان یک سرمایه گذار معتبر خارجی تحت حمایت قرار داده و مسیر حضور در صنعت ماشین کشور را جهت این شرکت هموار کند، دل به دل خودروسازان داخلی داد و نتیجه اش آن شد که نباید می شد.

    حالا خودروسازی کشور عزیزمان ایران مانده و دو راهی سخت امتیاز دادن به رنو یا خداحافظی با این شرکت. گزینش راه اول، قطعا جهت خودروسازی کشور هزینه بر بوده و باعث می شود رنویی ها کاملا دست اوج را در همکاری یکسان داشته باشند و راه دوم نیز معنایی جز از دست دادن یکی از شرکای معتبر و جهانی صنعت ماشین کشور عزیزمان ایران ندارد.

    در شرایطی که قرار بود «رنو» دور تازه فعالیت‌های خود را در کشور از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی شروع کند، مجموعه حواشی و اختلافات داخلی اجازه این اتفاق را نداد و حالا ب

    واژه های کلیدی: ایران | فعالیت | آمریکا | فرانسوی | آمریکایی | سرمایه گذار | سرمایه گذاری | خودروسازان داخلی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار