دفتر ریاست جمهوری خبر کاریکاتور

دفتر: ریاست جمهوری خبر کاریکاتور

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی قیمت بلیت صد در صد گران می‌شود ، هجوم جمشید بسم‌الله‌ها به بازار بلیت هواپیما

    همزمان با اجرای بسته تازه ارزی، شرکت هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد از این بعد ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها از طریق سامانه «سنا» تخصیص پیدا می‌کند.

    قیمت بلیت صد در صد گران می‌شود ، هجوم جمشید بسم‌الله‌ها به بازار بلیت هواپیما

    هجوم جمشید بسم الله ها به بازار بلیت هواپیما/ قیمت بلیت صد در صد گران می شود

    عبارات مهم : ایران

    همزمان با اجرای بسته تازه ارزی، شرکت هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد از این بعد ارز مورد نیاز ایرلاین ها از طریق سامانه «سنا» تخصیص پیدا می کند.

    به گزارش فرهیختگان؛ زیاد کردن قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی که در چند روز اخیر نگرانی های فراوانی را جهت مشتریان دائمی سفرهای هوایی به همراه داشته هست، وقت مناسبی را در اختیار دلالان و واسطه گران قرار داده تا با سوءاستفاده از اوضاع پیش آمده، بر بحران اوضاع بیفزایند. اواسط هفته گذشته و بعد از شروع رسمی اجرایی شدن بسته ارزی تازه دولت، بعضی از ایرلاین های خارجی در یک اقدام غیرقانونی، علاوه بر زیاد کردن قیمت بلیت پروازهای خود، فروش ریالی بلیت در کشور عزیزمان ایران را متوقف کرده و تنها در ازای دریافت دلار از مسافران، اقدام به فروش بلیت می کنند.

    همزمان با اجرای بسته تازه ارزی، شرکت هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد از این بعد ارز مورد نیاز ایرلاین ها از طریق سامانه «سنا» تخصیص پیدا می کند. براساس این بخشنامه، شرکت های هواپیمایی باید جهت ارز مورد نیاز خود به جای 4200 تومان، 9 هزار تومان پرداخت کنند. این اتفاق جهت شرکت های هواپیمایی خارجی مستقر در کشور عزیزمان ایران عالی ترین وقت محسوب می شود تا با فروش بلیت های خود با ارز 9 هزار تومان، سود کلانی کسب کنند. بعد از آنکه خبر نارضایتی مسافران و متقاضیان بلیت سفرهای خارجی منتشر شد، شرکت هواپیمایی کشوری، شرکت های هواپیمایی خارجی را ملزم به فروش بلیت با پول رایج​ کشور (ریال) کرد و به همین جهت سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری در گفت وگو با رسانه ها تاکید کرد که همه شرکت های هواپیمایی خارجی فعال در کشور عزیزمان ایران و نمایندگی ها موظف به عرضه بلیت در کشور براساس واحد رسمی پول کشور (IRR) هستند.

    قیمت بلیت صد در صد گران می‌شود ، هجوم جمشید بسم‌الله‌ها به بازار بلیت هواپیما

    بنابراین در صورت دریافت گزارشی از بازرسان شرکت هواپیمایی کشوری مبنی بر عدول از بخشنامه و توصیه های این سازمان، برابر مقررات با شرکت های مذکور برخورد خواهد شد. این در حالی است که بعد از نوسانات ارزی در کشور و با وجود اینکه بخشنامه قیمت تسعیر ارزی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و شرکت های هواپیمایی را ملزم به نمایش همه بلیت های صادره و به فروش رسیده براساس واحد پول رسمی کشور کرد؛ ولی شنیده شده است بعضی عرضه کنندگان بلیت های خارجی شرکت های هواپیمایی، از متقاضیان خواسته اند بلیت های خود را با ارز خارجی خریداری کنند.

    نارضایتی مسافران

    همزمان با اجرای بسته تازه ارزی، شرکت هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد از این بعد ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها از طریق سامانه «سنا» تخصیص پیدا می‌کند.

    یکی از مسافران پرواز شرکت هواپیمایی قطر ایرویز (القطریه) می گوید: «دو هفته پیش جهت سفر به آمریکا و تمدید گرین کارت، مجبور به خرید بلیت هواپیما از پایتخت کشور عزیزمان ایران به مقصد هلند و از هلند به مقصد شیکاگو با قیمت حدود 20 میلیون تومان شدم، ولی در یکی دو روز گذشته مجبور به عوض کردن مسیر از پایتخت کشور عزیزمان ایران به آلمان و سپس به شیکاگو شدم. هنگامی که جهت عوض کردن بلیت به شرکت هواپیمایی القطریه مراجعه کردم، این شرکت مابه التفاوت قیمت بلیت را قبل از بسته ارزی و بعد از بسته ارزی مطالبه کرد. با این حساب باید رقمی حدود 50 میلیون تومان بابت عوض کردن بلیت پرداخت کنم. حال در شرایطی قرار گرفته ام که در صورت لغو سفر، امکان تمدید گرین کارت را ندارم.» شواهد نشان می دهد که بلیت پروازهای خارجی به حدی گران شده است که در بعضی مسیرها این زیاد کردن قیمت به سه برابر رسیده و حتی جهت مسیرهای دورتر پنج برابر شده است هست. جهت مثال پرواز پایتخت کشور عزیزمان ایران به مالزی در نیمه دوم شهریورماه با ایرلاین ایرانی سه میلیون تومان و با پرواز خارجی هشت میلیون و 500 هزار تومان قیمت تعیین شده است هست. قیمت پروازهای خارجی پایتخت کشور عزیزمان ایران به رم نیز از 4.5 تا 55.5 میلیون تومان تمام می شود. جهت سفر به استانبول از پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز پروازهای خارجی دومیلیون و 700 هزار تومان و پروازهای ایرانی چیزی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت تعیین کرده اند. تفلیس نیز ازجمله مقاصدی است که بعد از لغو دریافت روادید، مقصد بسیاری از ایرانی ها شد، ولی اکنون تنها قیمت پرواز پایتخت کشور عزیزمان ایران به تفلیس با پرواز خارجی سه میلیون و 470 هزار تومان قیمت تعیین شده است است.

    گرانی بلیت سفرهای هواپیمایی تنها تخصیص داده شده است به شرکت های خارجی ندارد، بلکه بسیاری از شرکت های هواپیمایی ایرانی نیز اقدام به زیاد کردن قیمت بلیت کرده اند. جهت مثال قیمت بلیت پرواز اهواز- مشهد- اهواز (رفت و برگشت) به مرز دومیلیون تومان جهت 26 مرداد نزدیک شده است هست. قیمت بلیت رفت اهواز – مشهد 995 هزار تومان و در مجموع حدود دومیلیون تومان جهت پرواز رفت و برگشت هزینه مورد نیاز هست. قیمت بلیت این مسیر پروازی به صورت رفت و برگشت (هواپیمایی زاگرس) نیز یک میلیون و 800 هزار تومان قیمت گذاری شده. همچنین قیمت بلیت پرواز تهران- شیراز به مرز 500 هزار تومان جهت تعطیلات هفته آینده نزدیک شده است هست. قیمت بلیت پرواز تهران- عسلویه نیز 510 هزار تومان، پرواز تهران- چابهار حدود 600 هزار تومان، تهران-کرمانشاه 540 هزار تومان و تهران- تبریز 550 هزار تومان است.

    شواهد نشان می دهد بعد از آزادسازی خرید و فروش ارز در صرافی ها، تنها تعداد محدودی از صرافی های خیابان فردوسی پایتخت کشور عزیزمان ایران اقدام به فروش ارز طبق دستورالعمل بانک مرکزی کرده اند و همین عنوان باعث شده است که متقاضیان دریافت ارز، وقت زیادی را جهت دریافت ارز در صف های طولانی منتظر بمانند. در یکی از این صرافی های فعال، قیمت فروش دلار مسافرتی 10 هزار و 400 تومان اعلام شده، این در حالی است که قیمت دلار در کوچه بعد کوچه ها و به دست دلال ها 100 تومان زیاد و به قیمت 10 هزار و 600 تومان است.

    قیمت بلیت صد در صد گران می‌شود ، هجوم جمشید بسم‌الله‌ها به بازار بلیت هواپیما

    پاسخ مسئولان

    به دنبال زیاد کردن قیمت بلیت هواپیما از سوی شرکت های داخلی و خارجی و اعتراض مسافران به این اتفاق، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرد: «هنوز زیاد کردن قیمت بلیت سفر های داخلی اعمال نشده و جهت تخصیص ارز 4200 تومانی به شرکت های هواپیمایی خارجی نیز به دولت پیشنهاد داده ایم و اگر با این عنوان موافقت شود، قیمت بلیت هواپیما تغییری نخواهد کرد ولی وقت تایید یا عدم تایید این پیشنهاد هنوز مشخص نیست.»

    مسعود اسعدی سامانی می گوید: «اگر قیمت ارز جهت شرکت های هواپیمایی را 9200 تومان در سامانه «سنا» در نظر بگیریم، قیمت بلیت سفر های داخل تا صددرصد و سفر های داخلی تا 70 درصد و بسته به مسافت عوض کردن خواهد کرد؛ ولی این زیاد کردن قیمت هنوز از سوی شرکت های هواپیمایی مجاز اعمال نشده و همچنان بلیت پرواز های داخلی با قیمت قبلی و بدون در نظر گرفتن 70 درصد زیاد کردن فروخته می شود.

    همزمان با اجرای بسته تازه ارزی، شرکت هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرد از این بعد ارز مورد نیاز ایرلاین‌ها از طریق سامانه «سنا» تخصیص پیدا می‌کند.

    بنابراین مسافران باید جهت تهیه بلیت به شرکت های مجاز مراجعه کنند و از سایت های غیررسمی اقدام به خرید بلیت نکنند.»مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی کشوری نیز در این زمینه توضیح می دهد: « براساس بخشنامه بانک مرکزی محاسبه بخشی از قیمت بلیت هواپیما که به نوسانات قیمت ارز مربوط می شود از طریق قیمت اعلامی (نرخ روز) سامانه «سنا» محاسبه می شود و با ابلاغ بخشنامه تسعیر ارز بانک مرکزی، فروش بلیت از سوی ایرلاین ها هدفمند خواهد شد.» به گفته رضا جعفرزاده، شرکت های هواپیمایی ملزم به اجرای بخشنامه ابلاغی از سوی شرکت هواپیمایی کشوری هستند و عدم اجرای آن تخلف محسوب و با آنها برخورد می شود. خبرهای منتشرشده حاکی از این است که در بعضی استان های کشور جهت متخلفان گرانفروشی بلیت هواپیما، پرونده تشکیل و جهت پیگیری به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارجاع داده شده است است.

    دلالان به بازار بلیت آمدند

    قیمت بلیت صد در صد گران می‌شود ، هجوم جمشید بسم‌الله‌ها به بازار بلیت هواپیما

    دلالان و سودجویان در بازار همواره به دنبال فضایی هستند که سود بیشتری را نصیب آنها کند. بعد از آنکه قیمت ارز آزاد و خرید و فروش آن در صرافی ها امکان پذیر شد، کاسبی دلالان نیز رونق روزهای گذشته را نداشت. از این رو آنها با عوض کردن جهت وارد بازار خرید و فروش و دلالی بلیت هواپیما شدند و شنیده ها حاکی از این است که بعضی دلالان و سودجویان، بلیت هواپیماها را با زیاد کردن قیمتی بیش از 70 درصد می فروشند؛ چراکه هنوز شرکت های هواپیمایی محاسبات تازه قیمت بلیت را انجام نداده و این امر وقت مناسبی را در اختیار دلالان قرار داده است تا به صورت غیرقانونی اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند. در این میان بدیهی است کسانی که به هر دلیلی ناچار به سفر با هواپیما به خارج از کشور یا استان دیگری هستند، طعمه دندانگیری جهت دلالان محسوب می شوند.

    سرنوشت نامعلوم ایرلاین های خارجی

    کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند زیاد کردن قیمت پروازهای خارجی تبعات ناخوشایندی جهت ادامه حیات ایرلاین های خارجی در کشور عزیزمان ایران خواهد داشت؛ چراکه زیاد کردن صد درصدی قیمت بلیت موجب کم کردن تقاضا می شود. شکی نیست که فعالیت شرکت های هواپیمایی خارجی در کشور عزیزمان ایران در صورت نبود یا کمبود مسافر، صرفه اقتصادی ندارد و می تواند به مرور وقت باعث لغو یا تعلیق پرواز تا رسیدن به حدنصاب شود. مدیر هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی پایتخت کشور عزیزمان ایران اعتقاد است در صورت بروز چنین اتفاقی، این امکان وجود دارد که ایرلاین های خارجی مسیر هوایی کشور عزیزمان ایران را از بین بردن کنند.

    این اتفاق نه تنها یک خودتحریمی هست، بلکه سفر گردشگران خارجی به کشور عزیزمان ایران و مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را نیز در معرض ترساندن قرار می دهد. آنچه مسلم است شرکت های هواپیمایی نمی توانند قیمت بلیت هواپیما را با هر قیمتی که بخواهند تعیین کنند و به فروش برسانند ولی با وجود این در هفته های اخیر بعضی از شرکت های چارترکننده هواپیما بنا به هر علت و توجیهی، بلیت های خود را بیش از حد تعیین شده است فروخته اند که این مساله ضرورت نظارت دستگاه های مسئول بر روند فعالیت این شرکت ها را دوچندان می کند. علاوه بر اینکه سیاستگذاران حوزه حمل ونقل هوایی باید با اتخاذ تدابیر درست، مانع از ورود دلالان و واسطه گران به این حوزه شوند.

    تبعات زیاد کردن قیمت بلیت هواپیما

    دبیر سابق انجمن شرکت های هواپیمایی کشور عزیزمان ایران در گفت وگو با «فرهیختگان»، اتفاقات اخیر در حوزه ارز و پیامدهای ناشی از آن در حمل ونقل هوایی کشور را ناشی از سیاستگذاری دولت می داند و می گوید: «به طور طبیعی بخش عظیمی از هزینه های شرکت های هواپیمایی با ارز محاسبه می شود؛ بنابراین اگر قرار باشد شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی ارز مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه کنند، طبیعی است که بهای تمام شده است خدمات ارزش زیاد کردن می یابد و آثار این عنوان در قیمت گذاری و فروش بلیت نمایان می شود.»

    به گفته حمید غوابش، شرکت های هواپیمایی خارجی در کشور عزیزمان ایران بعد از فروش بلیت خود، جهت خروج بهای بلیت از کشور و واریز به نمایندگی مهم در کشور تابع، نیازمند تبدیل بهای ریالی بلیت به دلار هستند؛ اگر قیمت ارز در بازار 9 هزار تومان باشد، شرکت های خارجی باید جهت خرید ارز، 9 هزار تومان پرداخت کنند، بنابراین مجبور به فروش بلیت با نرخی هستند که به واسطه آن متضرر نشوند.

    وی اعتقاد است زیاد کردن قیمت بلیت سفرهای هوایی علاوه بر کم کردن تقاضا موجب واردشدن آسیب جدی به صنعت گردشگری می شود، علاوه بر اینکه کم کردن تقاضا می تواند موجب قطع همکاری ایرلاین های خارجی با کشور عزیزمان ایران شود. در این صورت کسانی که مجبور به سفر به اروپا یا آمریکا هستند باید با صرف هزینه چندبرابری، ابتدا به امارات یا ترکیه سفر کرده و از آنجا به سمت مقصد خود پرواز کنند.

    واژه های کلیدی: ایران | خارجی | پرواز | ایرانی | هواپیما | هواپیما | شرکت هواپیمایی | اخبار اقتصادی و بازرگانی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار